´W´ in Torres del Paine

Na het luieren op de boot was het tijd voor actie. De boot komt aan in Puerto Natales, de toegangspoort naar het bekendste nationale park van Chili: Torres del Paine. De laatste dagen op de Navimag gingen de meeste gesprekken al over de mogelijke hikes, wie gaat het circuit doen, wie de ´W´ en wie maakt er wat dagtripjes? Samen met Beat uit Zwitserland afgesproken dat wij iniedergeval samen de ´W´ zouden gaan doen en in Puerto Natales zijn daar Anna uit Nederland en Toby uit Australië bijgekomen.

Wij zaten alle 4 ruim in de tijd, geen vakanties van 3 weken waar alles afgepast ingepland moet worden, dus na de hele uitleg over de mogelijheden aangehoord te hebben van Alejandro, de eigenaar van het hostel, besloten we niet gelijk te gaan hollen om alles voor de volgende dag te gaan regelen, maar om de volgende dag rustig alles te organiseren en een dag later te vertrekken. Geen slecht idee, als je zo de gestresste gezichten in de stad zag van alle andere opvarenden...

De voorbereiding van de ´W´
Kamperen  betekent dat je naast alle kampeerspullen ook proviand mee moet nemen voor 4 à 5 dagen, in totaal 2 uur in de supermarkt doorgebracht, zelfs met boodschappenlijst vooraf! Greep uit onze paklijst: Kilo rijst, 6 salami´s, 4 blikjes tonijn, 9 dozen cerealbars, havermoutpap (bleg!), 10 repen chocola, 42 broodjes, gedroogd fruit en 1600g spaghetti. In het hostel voor iedereen gelijke pakketjes gemaakt en de tenten en de kookspullen verdeeld, ready to go!

Dag 1: Refugio Las Torres – Refugio Las Torres (19km)
Vroeg vertrokken naar het park per minibus, de tip van Alejandro was om ter plekke te bekijken of we de tocht van oost naar west of van west naar oost zouden doen omdat het weer in het microklimaat van Torres del Paine eigenlijk niet te voorspellen is .  We hebben het laten afhangen van wel/niet de Torres te zien vanaf het startpunt... en ze waren zichtbaar! Dus van oost naar west. De tenten opgezet bij de refugio, alle extra ballast gedumpt in de tent en naar de Torres gelopen. Schitterende tocht! Over heide, klimmen, door bossen en het laatste stuk klauteren naar de beloning: de Torres!!!  Woehoe!
Voldaan teruggelopen naar de tenten en de eerste avond op een kampvuur gekookt: rijst met cremesoep en tonijn. Het koken was een beetje aanklooien, een klein pannetje meegekregen  waarin je niet een maaltijd voor 4 kan bereiden. Smaakte best hoor!

Dag 2: Refugio Las Torres – Campamento Italiano (16,5km)
De nacht was een stuk kouder dan ik had gedacht. Brrr, het werd pas lekker toen de zon opkwam. Weinig geslapen, vannacht toch ook m´n fleece maar aanhouden. De dag begonnen met het koken van een overheerlijke havermoutpap. Ik heb me er niet aan gewaagd, volgens mij zit het in de familie, bij het voorbereiden van zo´n tocht blijk ik moeilijker met eten te zijn dan ik dacht, voor mij worden het wat extra mueslirepen!
Een prachtige blauwe tocht en een mooie tocht over de heide langs het groene meer. Het lopen met de volle backpack viel me nog best mee, zeker als er niet geklommen hoefde te worden. Bij een strandje nog een beetje gerelaxed en natuurlijk ook wat bekenden tegengekomen, als je met 100 man 5 dagen op een boot zit, dan ken je het halve park :-) Gezellige reunietjes!
Italiano ligt midden tussen de bomen, weinig faciliteiten, zeer weinig faciliteiten: een schuilhut om te koken en WC´s die afgesloten bleken te zijn... dat betekent dus dat iedereen in de ongeveer 30 tenten een ander plekje moeten zoeken... Mwaah, niet zo fris dus . Snel besloten dat we hier niet nog een dag gingen blijven en op dag 3 maar een stuk extra moesten lopen naar de volgende camping. Het koken ging al veel gesmeerder, thanks to onze Amerikaanse buren die een hele grote pan hadden!  Voor het donker lagen we al in bed, te koud en winderig om gezellig bij de tent te zitten.

Dag 3: Campamento Italiano – Area de Acampar Paine Grande (19,6km)
Twee etappes vandaag: Eerst naar de highlight van de dag, de French Valley en daarna verplaatsen naar de volgende camping. Pittig, maar zeker te doen! Met goede moed vertrokken. Wederom een schitterende dag, blauwe lucht, prima! Alle angstaanjagende verhalen over de weersomstandigheden hier hebben we gelukkig nog niet meegemaakt. Een flinke klauterpartij naar boven, eerst over een rivierbedding, later door het bos. Aan de linkerkant af en toe flink gerommel; kleine lawines, je zag het gaan. De French Valley is indrukwekkend, overal om je heen zijn bergen. Met die blauwe lucht erbij is het bijna onwerkelijk. Anna zag de klim eerst niet meer zitten maar heeft het met iPod toch gehaald en Toby wilde nog wat extra´s en is met iPod nog een extra helling opgerend. Voor mij geen extraatjes, mijn iPod was leeg...
Terug bij Italiano snel de tent opgeruimd en wie kwamen daar aan: Guus en Bregje! Een Nederlands stel dat ik in Bolivia had ontmoet. We wisten dat we hier allebei ongeveer moesten zijn, maar toch grappig als je elkaar dan echt tegen het lijf loopt. Toch zijn we snel vertrokken, naar een plek met OPEN toiletten!!! Het was even doorbikkelen, maar de beloning was groot een luxe camping mét kookgelegenheid binnen op een fantastische plek aan het meer. Onszelf bij het eten verwend met een pak Gato Negro, bij een luxe camping hoort een kampwinkel :-).

Dag 4: Area de Acampar Paine Grande - Area de Acampar Paine Grande (22km)
BRRRR, wat een koude nacht. Een erg mooie plek zo aan het meer, maar ook erg winderig. Geen oog dicht gedaan. Hoe verwarm je je neus!?! Het koken van de pap verliep inmiddels gesmeerd, mijn medekampeerders begonnen er zelfs van te genieten. Door onze verhuizing naar deze camping was het mogelijk om weer een dagtocht te maken: naar gletsjer Grey en terug i.p.v. kamperen bij Grey en morgen weer terug. Met goede moed vertrokken en wederom een dag van de ontmoetingen met oude bootgenoten! Een mooie wandeling, maar vandaag iets minder weer: grijs. Dit gaf als resultaat een grey Glacier Grey, totaal niet fotogeniek (erg balen voor Toby met z´n mooie camera). Beetje een domper, nee gletsjers hebben mijn hart nog niet gestolen. Non-stop teruggelopen, we hadden er genoeg van, 4 dagen gelopen, het was mooi geweest!
Het weerzien met de camping gevierd met een welverdiend Austral biertje in de warme refugio en daarna in de kookruimte een heerlijke 3-gangenmaaltijd bereid met alle left-overs; sla (gehad van de kok v/e tourgroep), pasta met de laatste plastic Gauda (was de naam Gouda ook echt niet waardig) en chocola!

Dag 5: Area de Acampar Paine Grande (0km)
Heerlijk uitgeslapen, alcohol helpt goed om in slaap te vallen, of waaide het vannacht gewoon minder hard? En... het regende!! De weergoden zijn ons goedgezind geweest, al onze loopdagen geen regen gehad, we did the ´W´!!!!!!